Feel Free to Click!

Saturday, November 5, 2011

Resipi: ayam masak merah

Salam semua,

harap sihat selalu......ok hari ni saya rajin ...seyes sebab saya masak ayam masak merah, mesti ramaikan suka ayam masak merah, yela orang melayu mana boleh terpisah dengan makanan jenis2x sambal ni kan! hehehe

Ok, moh kita layan resipinya k:


1) seperti biasa cili kering 15 *
2) bawang besar 3-5 biji ikut saiz bawang, saya pakai 3 sebab semua besaq2x belaka *
3) bawang putih 3-4 biji *
4) halia sebesar ibu jari *
5) lengkuas ni utk tambah sedap :D *
6) serai ikut suka 3-6 batang, tadi saya pakai 6 hehe *
7) 1 ekor ayam potong ikut suka, saya suka ayam yang kena potong kecik2x baru sedap
8) daun limau purut
9) tomato belah 4 @ 6 suka hati jugak

* di blender halus lagi lama lagi sedap di masak, tapi sebelum tu potong kecik2x dulu mana yang besaq2x tu....:D


Cili kering ni saya gunting kecik2x dulu, then bubuh air panas je sekejap! :D lepas tu toskan!

abaikan limau tu x masuk pun dalam resipi, asalnya nak masak tom yum kung tapi tak de pes tom yum so jadi la masak merah :D

Ni bahan untuk di kisar :D

Ayam ni seekor tp saya potong kecik2x tak tau dah jadi berapa ketul ni :D

Cara:

Goreng ayam dengan kunyit dan garam, angkat dan ketepikan.
Kemudian, guna minyak menggoreng ayam tu kalau minyak banyak kurang kan sikit yer, then terus tuangkan bahan kisar tu dalam kuali dan masakkan sampai cili masak, kemudian boleh la tambah garam dan gula secukup rasa dan di letak tomato yang telah di potong dan daun limau purut. Siap dan hidangkan.

Tadaaa.....siap, sedia untuk masuk perut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...